Blogs29/06/20210Weer een ramp rapport!

Is dit de eerste dag van een nieuw begin? Of modderen we verder? Ook bij tieners en hun ouders komt deze vraag op dit moment boven. Zit je zoon of dochter nu in het middelbaar, of zetten ze al stappen in het hoger onderwijs, de essentie blijft, dat als ze hetzelfde blijven doen, het resultaat echt niet gaat veranderen. Al is dat voor een puberbrein moeilijk in te zien, het is toch zo.

Zo ook een vriendin van mij die sprak over haar dochter. Nu net klaar met het eerste jaar handelsingenieur, of moet ik zeggen, ze staat aan de start van een tweede zit met elk vak erin van dat eerste jaar handelsingenieur. Het was dus op z’n minst geen succes te noemen. Ze sprak deze ochtend de volgende zin uit, en die bleef me zo hard bij dat ik ze met jullie wil delen, want Ann is zeker niet de enige mama die dat gevoel kent.

Ze zei: ‘Helen, het is dus al van het zesde leerjaar geleden dat we een positief oudercontact gehad hebben, ik heb het gehad!’.

En ze had gelijk. Sinds de lagere school is het altijd al iets geweest. Super gestart in de Latijnse, dat dan ook even volgehouden, maar dus elke keer wel ergens met de hakken over de sloot. Uren bijles, sleuren, trekken, bemoedigen, straffen, alles hebben ze als gezin gedaan. Dochterlief weet ook dat ze het eigenlijk wel zou kunnen, maar het echt starten en doorzetten met studeren lukt gewoon niet.

Dus wat gaan we doen? Wat kun je doen? Als ouder eigenlijk weinig, en dat vind ik soms lastig om te moeten zeggen in de praktijk. Ze moeten het op een bepaald moment zelf gaan doen en dat wil dus zeggen geleidelijk loslaten. In mijn ogen niet zoals je vaak hoort bij onze Noorderburen dat je hen moet laten doen, dat noem ik niet loslaten, dat noem ik een beetje ‘laten vallen’. Want loslaten doe je geleidelijk.

De stappen die je als ouder kan zetten zijn eigenlijk best belangrijk. Om hen te motiveren, zelfvertrouwen te geven en te ondersteunen kun je hen zelf ook meer vertrouwen geven, meer beslissingsrecht, meer verantwoordelijkheid en vooral, en dat is belangrijk, de tools om dit allemaal te kunnen realiseren. Want dat is net wat er heel veel missen.

Hoe moet ik dat allemaal doen? Wat doe ik fout? Welke manier past nu het best bij mij? … Ik kan zo nog wel een heleboel vragen verzinnen die ik hoor tijdens een eerste sessie met een tiener. Zoekvragen, en die zijn voor mij als coach zo belangrijk en interessant. Want eens ik die weet, kunnen we samen kijken wat ze nodig hebben om zelf tot een oplossing te komen. Je leest het goed, zelf, want ik geef geen oplossingen, ik bied hen tools aan, als coach, tools om beter te studeren, tools om te plannen, tools om met ouders, proffen,.. te praten, tools om zich beter in hun vel te voelen en tools om zichzelf te ontdekken. En, we ga samen met hen die tools ook toepassen, soms trial and error, en uiteindelijk komen we er. Stap voor stap.

Dus wil je als ouder heel graag dat zoon of dochter ook zelf aan de slag kan gaan, neem dan even een kijkje op de site www.esthia.be. Het is tijd om nieuw te beginnen. Op naar school- en academiejaar 2021-2022.

Trouwens, voor iedereen die een tweede zit heeft en al wil starten met een traject, ik heb een paar plaatsen vrij tijdens de vakantie. Wees er snel bij en boek je kennismakingsgesprek of geen me een seintje op 0498/979283.

Ik wens jullie allen een deugddoende vakantie toe.

Helen

Share

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: