Blogs04/01/20210Mijn sleutels tot studeren met succes!

Mijn sleutels tot succes: een tiener met goede resultaten dit semester.

Bij het begin van dit nieuwe jaar horen heel wat goede voornemens. Onze tieners gaan deze keer plichtsbewust plannen. Ze gaan wel in het weekend hun boeken opendoen. Die taken worden dit jaar perfect op tijd ingeleverd en …, ik kan nog wel even zo doorgaan.

Ik zeg daarbij, super dat ze zelf het initiatief willen nemen om goed te starten. Super dat ze zelf inzien dat het vorig trimester misschien niet helemaal ok was. Als ouder sta je er toch soms wel vol ongeloof naar te luisteren. Geloof me, ik ben ook een ouder en moet ook af en toe eens slikken als ik het hoor J

Hoe gaat dat nu verder na 4 januari, want die eerste schooldag van het nieuwe jaar is natuurlijk leuk. Nog niet echt veel schoolwerk, vrienden terugzien, misschien een examen inkijken om hierbij te beseffen dat het eigenlijk niet zo moeilijk was en alles toch echt wel in de cursus stond.

Heel vaak gaat het gewoon verder zoals het vorig trimester ging. Met in het begin heel veel goede voornemens en goede moed, maar zonder plan, en al helemaal niet met de sleutels in handen om de moeilijkheden echt aan te pakken. Jammer, want die wil is er vaak echt wel.

Vandaar dat ik deze vandaag graag even met jullie deel. Ik pik er even de voor mij belangrijkste uit, en dat zijn visie, methode en planning. Want als ze die sleutels in handen hebben, kunnen er echt wonderen gebeuren.

Duidelijke visie vanaf het begin.

We weten allemaal dat het echt niet zo eenvoudig is om te weten wat je wil. Laat staan als je 14 of 17 bent. Onze tieners weten vaak heel goed wat ze niet willen en dat is dan ook meestal waar ik mee start in de praktijk. Gewoon eens kijken wat er allemaal de revue passeert.

Als ik mijn sessie zou starten met ‘wat wil je later worden’ kreeg ik heel veel opgeschrokte schouders, of heel onrealistische dromen, die ik dan ook echt niet aan stukken wil slaan. Dus gaan we op zoek naar wat er fijn is, wat ze echt niet willen en waar er potentieel ligt. Als je heel graag met mensen werkt, super sociaal bent en eigenlijk totaal geen interesse hebt in wetenschappen, dan is het misschien niet zo handig om toch kost wat kost die wetenschappelijke richting te volgen puur omdat dat ‘een hogere’ richting met veel wiskunde is.

Natuurlijk vind ik wel dat we moeten oppassen met deuren sluiten, want dat doen we jammer genoeg in ons onderwijs nog te vaak. Het is dus een kwestie van een goed gesprek en heel goed weten waar ze aan beginnen. Geen enkele richting is eenvoudig. Als ze echt iets willen bereiken in hun vak zal iedereen toch moeten werken, of dat nu op school is, na school of in het weekend. Het is alleen heel veel makkelijker om er echt voor te gaan als ze (min of meer) weten waar de weg ze zal brengen en waar ze willen zijn.

De studiemethode moet kloppen.

Als die duidelijke visie er is, dan kunnen we kijken naar welke methode hen ligt. Niet iedereen is een echte schrijver of fluo-studiebol. Er zijn heel veel effectieve studiemethodieken. De kunst is om te weten wat je voor welk vak nodig hebt en hoe je aan de slag kan gaan. Want daar wringt meestal het schoentje. Echt beginnen. Hier geef ik vaak het voorbeeld van het ‘plafondstaren’ of het boek staren. Door aan je bureau te zitten en te staren zal de leerstof jammer genoeg niet in je hoofd terecht komen.

Dus het ontdekken van je eigen methode voor de verschillende specifieke vakken is vaak een echte start. Hier merk ik ook elke keer dat er al heel wat kennis is, maar dat ze gewoon niet goed weten wat voor welk vak te gebruiken. Of, het zijn lezers. Studenten die alles lezen en bekijken en eigenlijk alles goed begrijpen. Ze herkennen hun hele map, maar als die eenmaal dicht is, weten ze er eigenlijk nog maar bar weinig van. Ze herkennen alles, en kennen er jammer genoeg niet echt veel van. Heel confronterend op het examen, want ze waren er echt van overtuigd dat ze alles goed gestudeerd hadden.

Plan, maar wel op je eigen manier

Als we die methodiek onder de knie hebben kunnen we gaan plannen. Of het nu gaat om een vaste planning of zoals ik het hier in de praktijk noem een ‘vliegende of post-it’-planning, het is vooral heel handig om ook je methodiek erin te stoppen. Dus niet gewoon van 14-15u Frans, maar echt wat je gaat doen. Woorden herhalen, oefeningen 3 en 4 maken, … Op die manier weet elke uitsteller wat er in dat uurtje gedaan moet worden.

Ook leuke dingen plan je in. Een game-middag met vrienden of een wandeling, baskettornooitje met de broers of thuis wat helpen met het eten, verzin gewoon waar ze dan zin in hebben, en ja, zetelhangen is ook een hele fijne activiteit waar ze echt naar kunnen uitkijken. Ik merk dat plannen vooral heel veel rust geeft. In hun hoofd, maar ook in die van ouders. Op dat moment moeten ze even niet zagen en klagen. Iedereen weet gewoon perfect wat wanneer gebeurt en dat is heel handig.

Heel eenvoudig dus

Het lijkt simpel, maar dit zijn echt mijn 3 cruciale sleutels voor goede resultaten op school. Er zijn er natuurlijk nog een heleboel meer, en dat vertel ik je graag op een andere keer.

Wil je graag meer weten en je tiener ook meehelpen om te starten met een plan, schrijf je dan zeker in voor één van mijn webinars of boek gerust een gratis kennismakingsgesprek via de site.

Het volgende webinar is alvast op woensdag 6 januari.

Inschrijven kan via deze link.

Veel studieplezier

Helen

 

 

Share

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: