Leren Leren = Leren Lezen

shutterstock_facebook334927367.jpg

Ze snapt er werkelijk niets van, Helen, Help! Hoe maakt ze best een samenvatting? Hoe krijg ik haar aan het studeren? Hoe kunnen ze zich langer concentreren op die boeken? Zoveel vragen van bezorgde ouders over hoe ze het moeten aanpakken met hun tieners voor en tijdens een examenperiode.

In mijn praktijk geef ik geen bijles, wel studiebegeleiding en leren leren. Ze komen dus niet voor studiebegeleiding Nederlands, daar gaat het meestal nog wel goed. Wel voor Natuurwetenschappen, Geschiedenis, Aardrijkskunde, vreemde talen …. En dan gaat de ouder, de leerkracht al heel snel het vingertje naar de puber wijzen. Meer studeren, maak een samenvatting, leer die definities gewoon vanbuiten, concentreer je toch wat langer.

Naar aanleiding van de laatste Pisa-resultaten kan ik niet anders dan hier even bij stilstaan. Het leesniveau van onze tieners gaat erop achteruit. Daar had ik jammer genoeg geen test voor nodig. Ik heb het dan ook niet over het leesniveau van de gemiddelde leerling, wel over dat van onze eerste en tweede graad algemeen secundair onderwijs.

Sta mij toe je even mee te nemen naar een sessie. Juliette, een meisje van 14 jaar. Ze is slim, gemotiveerd en haalt de laatste tijd minder goede punten voor de wetenschappelijke vakken en voor geschiedenis. Ze studeert nochtans goed en let op tijdens de les. Tijdens die eerste sessie viel het me op dat ze dingen uit het hoofd leert. Niets mis mee want de leerkracht vraagt ook definities en daar scoort ze dan ook op. De oefeningen en de toepassingen gaan een stuk moeilijk. Ik vraag haar om het ‘verhaal’ van dit hoofdstuk te vertellen. Blijkt dat ze eigenlijk heel wat woorden uit het hoofdstuk niet begrijpt. En dan doel ik dus niet op wetenschappelijke termen. Voor mij gewone woorden zoals efficiënt, doelgericht, niettegenstaande, en ga zo maar door.

Zoals Juliette zijn er heel wat pubers die bij mij komen aankloppen. Ze missen inderdaad een goeie studiemethode, maar die woordenschat, daar botsten velen. Hoe kunnen we hen helpen? Ik zeg altijd veel lezen, liefst vanaf de geboorte. Ook in de lagere school bots ik hier vaak met leerkrachten. Het moet leuk blijven mevrouw, zeggen ze dan. Ik kreeg laatst te horen dat veel kinderen nu eenmaal niet graag lezen. ‘Ik al blij dat ze een strip nemen’, zegt de juf. Jammer voor die kinderen. Waarom niet een klein beetje motiveren, stimuleren, zodat ze later wel die hoofdstukken begrijpen in de middelbare school.

Beste ouders, leerkrachten, studiebegeleiders. In een tijd waar we zoveel moeten. Waarom onze kleinsten niet motiveren om toch maar een boek te lezen, en niet die 15 min. in de klas, wel thuis, samen in de zetel wegdromen in een prachtig avontuur of huilen bij een mooi verhaal. Ze willen niet, zeggen ouders dan. Toon het voor, zo jong mogelijk en leg al die media-apparatuur gewoon even aan de kant. Een mens kan echt wel zonder. Zo leren we meer woorden, leren we ons concentreren op iets dat niet constant prikkels zit uit te zenden. En, op die manier creëren we voor onze kinderen een gewoonte waar ze tot rust kunnen komen en laten we hen toe weg te dromen in een eigen verzonnen wereld, ook cruciale eigenschappen denk ik dan.

Veel leesplezier

Helen

 

 

Geef een reactie

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close