Blogs30/03/20200Lees de vraag !!

Lees de vraag nu toch eens! Ook zo herkenbaar? Voor veel jongeren en hun ouders echt wel. Op elk rapport lees je dezelfde opmerkingen. Op elk oudercontact hoor je dezelfde woorden. ‘Volgens mij kan hij het wel hoor, hij geeft gewoon geen antwoord op de vraag, of hij laat een deel open.’ Elk jaar opnieuw geef ik hierover trainingen voor tieners in de praktijk. Even een tipje van de sluier oplichten.

Het beantwoorden van vragen is een kunst en dat merk ik elke examenperiode opnieuw. Tijdens de lessen gaat de aandacht natuurlijk naar de inhoud van het vak. Toetsen zijn er om de leerlingen op hun kennis te testen. Allemaal goed en wel, als je natuurlijk niet weet hoe je het best kunt antwoorden dan ben je met je kennis nergens.

Wat is er nu zo moeilijk aan antwoorden op de vraag? Heel wat, blijkt ook uit verschillende onderzoeken. Leerlingen hebben het vaak moeilijk met tal van facetten. Of het nu gaat om het fout interpreteren van de vraagwoorden of instructiewoorden, het ‘vergeten’ lezen van sommige deelvragen of het moeite hebben met begrijpend lezen van de vragen. Ze hebben vooral gemeen met elkaar dat het antwoord dat een leerling geeft niet volledig zal zijn, of ronduit helemaal fout.

Vragen correct beantwoorden kun je leren. Stap voor stap een aantal basisregels gaan inbouwen. Het begint al bij het studeren zelf. Hoe beter je de leerstof beheerst, dus kennen en niet herkennen, hoe makkelijker het beantwoorden zal worden. Het is ook handig om onmiddellijk de leerstof in vraagvorm te gieten. Bv. geef via een voorbeeld aan dat de Griekse cultuur anders is dan de Romeinse. Dit is nu een eenvoudig voorbeeld, maar perfect toe te passen op andere leerstof. Vragen stellen geeft je ook de kans om het gebruik van instructiewoorden te oefenen.

Naast het studeren is het ook aangewezen om je eigen toetsen en taken voor een examen opnieuw te maken. Zo zie je nog eens welke instructiewoorden gebruikt worden. Maak bv. ook een lijst van alle instructiewoorden die je leerkracht per vak gebruikt. Zo kom je al een heel eind want veel leerkrachten hebben de gewoonte om altijd dezelfde ‘soort’ vragen te stellen. Vraag dus altijd aan je leerkracht om de toetsen terug te geven zodat je uit je fouten kan leren.

En dan komen we tot de toets of het examen zelf. Hoe ga je om met vragen? Begin je er direct aan? Lees je eerst alles of ga je vraag per vraag overlopen. Uit de praktijk merk ik dat de hele snelle starters zeer veel zaken over het hoofd zien. Al hebben ze daarom algemeen geen mindere punten. Er had vaak wel heel wat meer ingezeten en dat hoor je als ouder van zo’n ‘rappe starter’ dan ook vaak op het oudercontact. Leer je beheersen, moeilijk, maar het kan zeker. Ook hier las je bepaalde stapjes in tijdens het vraaglezen. Lukt prima, als je weet wat je doet. Voor de minder snelle starters en de tieners die hun examen niet af krijgen binnen de beoogde tijd zijn er ook wel wat trucjes. Zij blijven vaak te lang hangen op de details, of worden onzeker van zichzelf. Starten met de eerste gedachte en daarna nalezen blijkt hier goed te werken.

Nalezen, is een vaak gehoorde uitspraak bij leerkrachten. Correct en ook weer niet want we zijn allemaal zo anders. Vaak lezen we gewoon over de fouten heen en zijn we vergeten waar we nog wat konden bijvoegen. Een tip hierbij is om bij de vraag een klein sterretje te plaatsen als hij nog niet helemaal af is, als je er nog eens wil over nadenken. Zeker voor die rollercoaster leerlingen is dat een hele handige.

Nieuwsgierig naar meer? Kijk dan even op de site want er gaat binnenkort zeker nog een turbo-training of meerdaagse training door over de kunst van het vragen beantwoorden.

Ik wens je alvast veel studieplezier

Helen

Share

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: