Hoger onderwijs

Specifieke trajecten voor studenten
bt_bb_section_bottom_section_coverage_image

Zijn ze nu nog een tiener, een puber of moet ik ze als een volwassene behandelen? Een vraag die ik van veel ouders krijg. Eigenlijk hangt het allemaal van je kind af. Hoe gaat ze met dingen om? Hoe zien ze zelf verantwoordelijkheid en hoe uit zich dat binnen een studeercontext. 

Zelf ga ik er eigenlijk met hen niet zo diep op in. Ja, ook bij mijn studenten hoger onderwijs zitten er nog heel veel pubertrekjes. Natuurlijk kunnen ze dat niet allemaal ineens en hebben ze heel wat moeite met de verworven vrijheden. En toch, die vrijheid is noodzakelijk om te groeien. Samen groeien weliswaar, want alles ineens lukt vaak niet.

Bij het studeren merk ik hier in de praktijk dat studenten heel vaak weinig problemen ondervonden in het middelbaar. Af en toe wel met de hakken over de sloot, maar het ging wel.  Tot het klimaat van toetsen en taken gaat wegvallen binnen het hoger onderwijs. Het studeren moet vanuit zichzelf komen. Ze moeten nu echt wel gaan plannen, helemaal alleen. Voorbereidingen maken, overzichten, schema’s maken zonder dat er een ‘toets’ in de nabije toekomst gepland is. En ja, dat is moeilijk. Zeker als je de juiste studiemethodiek nog niet gevonden hebt.

Tijdens een studententraject mag je volgende zaken verwachten:

  • Autonoom leren werken
  • Het belang van vooruit denken integreren in het denken
  • Studiemethodieken aanleren en toepassen
  • Planningsmethodieken aanleren en toepassen
  • Constante ondersteuning tussen sessies 
  • Deadline-dagen
  • Gespreksmogelijkheid rond faalangst – onderpresteren – motivatie

Wil je graag meer informatie, dan nodig ik jullie uit om alvast een gratis kennismakingsgesprek in te plannen. Op die manier leer ik jullie noden kennen en kunnen we kijken waar ik jullie kan helpen. 

Volg ook onze webinars !

bt_bb_section_top_section_coverage_image
Helen brengt rust in haar zoektocht
Kathleen en Steven, ouders van Louise (21j)

Het oudergesprek tijdens het traject van onze dochter heeft voor ons de ogen geopend. Onze dochter wil het allemaal heel perfect doen en dat kost haar dus heel wat tijd. Helen brengt voor haar rust in haar zoektocht naar hoe ze het kan aanpakken. Regelmatige inbelmomenten via Skype zijn mogelijk. Ook de snelle reacties op what’s app doen haar zichtbaar goed. Ze is begonnen met plannen en nu op een realistische manier wat haar enorm helpt. Ook de methode met de flashkaartjes gebruikt ze, het scheelt blijkbaar heel veel dubbel werk. Ze moet het zelf doen natuurlijk, dat duwtje in de rug is echter onmisbaar op dit moment.

Nu weet hij wat hij moet doen om te slagen.
Anna (mama van Louis 19j)

Louis heeft eigenlijk een goed traject afgelegd in het middelbaar. Niet altijd overal super, maar we hadden als ouder wel een goed gevoel. De koude douche kwam in januari. Hij was er op 1 vak door. Dat hadden we niet zien aankomen, en hij blijkbaar ook niet. Uit de gesprekken met Helen bleek dat hij eigenlijk nooit echt had leren studeren. Hij nam alles mee uit de les. Dat kan natuurlijk niet als je TEW studeert. Het tweede semester hebben ze samen volledig anders aangepast. Er was een constante flow van planning en bijhouden van cursussen. Hij had nog genoeg vrije tijd, maar je zag wel dat hij met zijn studies bezig was. De resultaten waren dan ook stukken beter. De vakken van het eerste semester neemt hij nu in tweede zit, en die gaat hij ook samen met Helen aanpakken. Louis ziet het nu allemaal veel meer zitten, en ook wij slapen nu toch echt wel een stuk beter. Een dikke merci.

Stuur me jouw vraag !

    bt_bb_section_top_section_coverage_image
    bt_bb_section_bottom_section_coverage_image