Blogs16/03/20210Herhalen is niet studeren

Wat is dat toch met al dat herhalen. Het is een soort magisch woord bij al mijn cliënten hier in de praktijk. Ook mijn eigen tieners beweren constant hun leerstof te herhalen. Ze hebben natuurlijk gelijk hé. Herhalen is iets opnieuw doen, het nogmaals laten plaatsvinden, …. Toch krijg ik er grijze haren van, en wie me kent die weet dat ik er best al wel een aantal op mijn kopje heb staan.

Waarom is dat nu zo’n trigger voor mij. Heel simpel. Herhalen staat echt niet gelijk aan studeren, al beweert iedereen van wel. Ouders dringen aan om toch nog maar eens te herhalen, leerkrachten geven vol goede bedoelingen aan dat het beter is om alles goed te herhalen. Dus wat doen veel van onze tieners. Ze lezen alles nog eens. Ja, lezen. En lezen is geen studeren.

Voor je überhaupt kunt gaan herhalen moet je de leerstof eerst echt studeren. Om het allemaal wat overzichtelijk te maken giet ik dat vaak in een model met 5 stappen.

Lezen en begrijpen

De eerste stap is natuurlijk om je leerstof volledig te overlezen. Begrijp je alles echt goed. Indien dat niet het geval is, dan is het de opdracht om vragen te stellen aan je leerkracht, medeleerlingen of om informatie op te zoeken, bv. via YouTube filmpjes. Alle mogelijke manieren om die leerstof te snappen.

Kapstokken zoeken

En dan dus niet in de kast, maar wel in de leerstof. Probeer vragen te stellen bij die leerstof om er zo achter te komen wat je er allemaal al van weet. Waar heb ik deze leerstof of onderdelen ervan al eens gezien. Als je over landschappen leert kun je je een gebergte voor ogen halen, dat kennen we heel vaak al. Die zaken, die al in ons geheugen aanwezig zijn, noemen we kapstokken. Hieraan kunnen we snel nieuwe informatie hangen die we supermakkelijk gaan onthouden.

Materiaal maken

Maak flashkaartjes, overzichten, samenvattingen, woordenlijsten, …. Noem maar op. Zorg ervoor dat je de leerstof gaat structureren waardoor je niet elke keer alles opnieuw moet gaan lezen. Al dat materiaal is ook weer heel handig tijdens de examens natuurlijk.

Instuderen en inoefenen

Studeer het materiaal in. Bekijk je overzichten en vertel het verhaal van de leerstof. Blok je flashkaartjes zodat je alle info echt beheerst. Maak oefeningen opnieuw en opnieuw. Zoek eventueel nieuwe oefeningen online of vraag extra oefeningen aan je leerkracht.

Herhalen

Tot slot kun je na al deze stappen de leerstof rustig herhalen. Flashkaartjes en overzichten nog eens bekijken, oefeningen nog eens overlezen. …. Het echte herhalen dus.

Dat zijn ze dan, mijn magische 5 stappen. Natuurlijk verschillen die van vak tot vak. Bij wiskunde zullen stap 1 en stap 4 veel langer duren dan bijvoorbeeld voor aardrijkskunde, maar de basis is wel gelijk.

Probeer het eens uit zeg ik altijd. Als ouder kun je hier zeker ook mee aan de slag, want weet dat als wij herhalen zeggen, zij heel vaak gewoon opnieuw gaan lezen.

Heeft je tiener hulp nodig bij het studeren? Geen probleem, geef me gerust een seintje of boek via de site een gratis kennismakingsgesprek in.

Veel studieplezier

Helen

 

 

Share

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: