Blogs10/09/20200Geef jij dan geen bijles?

Neen, ik geef geen bijles bij Esthia. Totaal niet! Als we dan toch bezig zijn, ik vul geen agenda’s in en ga ook geen taken maken. Wijd open ogen staren me in de praktijk aan wanneer ik dat zeg. Bijles nemen is symptomen behandelen, coaching pakt het probleem bij de wortel aan. Coaching is hard werken. Werken voor een resultaat. Een doel.

Wat doe ik dan dus wel? Goeie vraag. Ik begeleid pubers in hun weg naar zelfstandig werken. Ik leer ze om zelf hun planning te maken, ik leer ze zelf aan de slag te gaan met hun taken en toetsen. Ik leer ze een correcte studiemethode, waarbij ze na school onmiddellijk zelf kunnen beginnen met werken. We kijken samen waarom het handig is om goed op te letten in de les en hun mond open te trekken om vragen te stellen aan hun leerkracht. Ik leer ze om op hun eigen benen te staan en hun plaats in te nemen op school, in de klas en later dus ook in onze maatschappij.

Vinden tieners dat heavy? Ja, en ook neen eigenlijk, want ze kunnen het allemaal vrij snel mits wat oefening.

Bijles kan helpen als je zoon/dochter even niet mee is, als ze wat lessen gemist hebben of een studierichting aanvangen en een leerachterstand hebben. Structureel bijles maakt heel vaak lui, omdat ze het allemaal toch nog wel een keer uitgelegd krijgen en eigenlijk weinig moeite moeten doen. Dat is mijn ervaring, ik besef uit ervaring dat er andere meningen zijn.

Want ja, zelf werken is natuurlijk wel wat moeilijker dan languit onderuit gezakt in een stoel te hangen in een bijleskantoor. Het is moeilijker om in de les op te letten en vragen te stellen. Om misschien ook eens vooruit te studeren, de les eens lezen op voorhand, zodat je goed kan volgen. Het is moeilijker om je aandacht te focussen op een Latijnse tekst, zonder eerst de oplossing te horen. Het is verdomd lastig om zelf naar een oplossing te zoeken van een wiskundeprobleem of zelf te googelen naar een filmpje over een chemisch proces. Ja, het is moeilijker, maar niet onmogelijk en vooral, je leert er zoveel meer door.

Change is what happens outside of your comfortzone. Dus waarom ze daar dan in laten hangen?

Coaching is dus een beetje ‘tough love’. Ik trek niet, ik duw niet, ik wandel mee en geef feedback over hun wandelstijl. Ik geef complimenten en stuur bij waar nodig. En dat zorgt ervoor dat ze na een tijdje heel bewust worden van wat ze doen en waarom ze iets doen. En dat zijn skills for life. Daar ben ik zeker van.

Wil je zelf ook aan de slag gaan op een meer coachende manier? Schrijf je dan zeker in voor mijn gratis webinar : 3 handvatten om je tiener zelfstandig aan de slag te krijgen voor school.

Liever wat hulp? Dan kun je steeds terecht bij mij in de praktijk voor een gratis plangesprek. (Je kan deze op de site boeken via ‘afspraak boeken’

 

Veel studieplezier

 

Helen

 

Alle andere vragen kun je steeds via mail of het contactformulier aan me stellen.

 

Veel studieplezier

 

Helen

Share

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: