Efficiënter studeren.

design desk display eyewear
Photo by energepic.com on Pexels.com

Return on investment in tienerformaat.

Een rustige examenperiode? Het kan.

Gisteren kreeg ik een telefoontje van een mama, die vroeg zich af of het verstandig was om al zo vroeg voor de examens te studeren. ‘Zijn ze het dan niet beu tegen dat het goed en wel moet beginnen?’

Ja, eigenlijk gaat die redenering wel wat op, zeker als je gewoon bent dat je tiener tijdens de examenweek ineens nog bergen moet verzetten en ze dan ineens uren aan één stuk zouden moeten werken om er nog te geraken. Ik zeg ‘zouden moeten’ want dat is natuurlijk niet altijd aan de orde. Bloed zweet en tranen, die komen er vaak wel bij te kijken, en dan spreek ik niet enkel over je tiener.

Heel wat pedagogen, neurologen, psychologen en leerkrachten leggen zich toe op het hoe en wat van studeren. Hoe kan het efficiënter, hoe werkt het puberbrein, hoe krijg je de meeste return on investment, want ook bij het studeren heeft deze term betekenis.

Vanuit mijn praktijk raad ik verschillende methodes aan, telkens op maat van de leerling. Heel vaak komt de basis neer op 2 strategieën, die je makkelijk kan combineren. Gespreide acties en actief ophalen.

Gespreide acties, even kort toelichten. Vaak beginnen tieners te laat met studeren. Opeens moet alles in het geheugen ‘gepropt en gestampt’ worden. Gevaar hierbij is dat de frustratie piekt en dat je van de gestudeerde leerstof ook gewoon heel weinig zal onthouden, misschien wel voor het examen of de toets van de volgende dag maar zeker niet als basis voor een eventueel volgend hoofdstuk of schooljaar. Het is handiger en vooral heel wat efficiënter om vroeger te beginnen. Werk via gespreide acties. Studeer de leerstof en herhaal ook even de leerstof van ervoor. Herbekijk je leerstof opnieuw de volgende dag, daarna dag 4, dag 8,…. Er is geen vastgelegd schema, wat wel helpt is het meerdere keren kort herhalen. Dit is een heel stuk efficiënter dan uren aan 1 stuk studeren.

Je ROI voor 4 uur studeren in korte blokken van 30 min. verdeeld over twee weken is heel wat groter dan 4 uur hetzelfde vak studeren op 1 dag.

Het is natuurlijk wel belangrijk dat je in die studiemomenten ook echt aan het werk gaat, gewoon lezen, lezen en nog eens de leerstof lezen is niet echt doeltreffend. Dus hoe studeer je dan wel het efficiëntst?

Binnen de praktijk raad ik vooral het actief ophalen (retrieval practice) van informatie aan. Hiermee gaan we de informatie die we geleerd hebben opnieuw ophalen uit ons geheugen. We doen dit niet onmiddellijk na het krijgen van de les, laat wat tijd tussen (bv. de volgende dag). Maar zeg nu zelf, hoeveel leerlingen herhalen hun les de dag zelf (al zou dit geen kwaad  kunnen natuurlijk 🙂 ).

 Hoe kun je dit nu praktisch doen?

  • Zonder je boek of cursus open te doen, vertel je of schets je wat je allemaal over het onderwerp weet.
  • Neem een blad papier en noteer alles wat je over het onderwerp weet.
  • Maak extra oefeningen, oefentoetsen, …..
  • Vertel wat je allemaal weet aan iemand anders.
  • Gebruik flits of flashkaarten. Hierbij ga je jezelf overhoren. Let hier wel op dat je meer dan enkel de info die je op het kaartje zet gaat ophalen uit je geheugen. Eventuele verhalen, foto’s en andere info kunnen ook even in je gedachten voorbij komen.

Belangrijk is wel dat je na deze dingen je cursus of boek er opnieuw gaat bijnemen om alles te controleren.

En daarna? Een ander vak en dat herhaal je om de zoveel dagen. Je ROI zal enorm zijn, want je beheerst de leerstof, nu, maar ook nog volgend jaar.

Dus ja, misschien in dat opzicht toch wel handig om op tijd aan de examens te beginnen. Eigenlijk maken die examens geen verschil, als je via deze twee principes gaat handelen, ben je het hele jaar door bezig met je leerstof en is er van ‘blok, noch bloed, zweet en tranen’ helemaal geen sprake.

Geniet van de herhalingsmomenten en een rustige examenperiode.

Indien u nog vragen hierover hebt, kunt u steeds met ons contact opnemen via de site esthia.be of 0498/979283.

Groetjes

Helen

 

Bronnen
Benjamin, A. S., & Tullis, J. (2010). What makes distributed practice effective? Cognitive Psychology, 61, 228-247.
Roediger, H. L., Putnam, A. L., & Smith, M. A. (2011). Ten benefits of testing and their applications to educational practice. In J. Mestre & B. Ross (Eds.), Psychology of learning and motivation: Cognition in education, (pp. 1-36). Oxford: Elsevier.

 

Geef een reactie

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close